Denkrichting 6: Binnenstadsas, Vredenburg tot Lucas Bolwerk

261 keer bekeken 6 comments

In 2040 is de binnenstadsas met zijn pleinen zoals Janskerkhof vriendelijker, groener en ruimer ingericht voor verblijf en voetganger. Er rijden minder fietsers en bussen over deze route.

Reizigers die niet in de historische binnenstad hoeven zijn, kunnen gebruik maken van snelle en comfortabele routes om de binnenstad heen, ook voor de bestemming Centraal Station.

Wat vind je van het veranderen van de ‘binnenstadsas’? Is dat gunstig of zelfs noodzakelijk voor de ontwikkeling van de binnenstad? Of denk je dat de stad de doorgaande openbaar vervoerroute niet kan missen? En hoe ziet dat OV er dan uit?  Wat zijn de voor- of nadelen van een mogelijke verandering?

Wil je jouw mening hierover geven? Reageer onderaan deze pagina!

 

Images

Comment

Twitter

6  Comments

We use CAPTCHA to prevent spam. Tick the checkbox to continue. You might be asked to select certain images

One moment ...
Kahn June 28, 2020

Mee eens. Niet-bestemmingsverkeer niet meer door door de binnenstad. Alleen voetgangers en fietsers. Bussen uit Nobelstraat en Voorstraat verminderen. Maar hoe?

Nienke July 05, 2020

Alternatief lokaal vervoer voor mensen die niet (goed) kunnen fietsen of lopen.. ?vriendelijk geprijsde binnenstadstaxi's oid, hop on hop off oplossingen.. Want binnen de binnenstad zijn de afstanden nog best flink. Alleen maar door de stad heen rijden zou niet moeten hoeven.

Marietje van Winter July 14, 2020

Het is een illusie dat we met openbaar vervoer toe zouden kunnen met bussen alleen in die as en enkele dwarsstraten. Er moet veel kleinschalig goedkoop openbaar vervoer komen, in alle straten, om het gemis van de auto te compenseren. Anders creëer je achterbuurten in die straten waar je niet meer met vervoer kunt komen. Geen auto's op het maaiveld is prima, maar ook geen fietsen is niet handig. Mensen moeten tenminste hun fiets bij de hand hebben, niet verstopt in een ondergrondse fietsenstalling. Er moeten wel meer bovengrondse fietsparkeervoorzieningen komen.

Daniel Cross July 15, 2020

Besten,

deze denkrichting kllnkt als wishful thinking. Waar rijden die bussen dan? Waar blijven die fietsen dan? Fietsstad Utrecht die een hoofdader door de binnenstad bedenkt waar minder fietsers komen? In your dreams! Nogmaals, fietsers (en wandelaars) hebben een hekel aan omfietsen, zelfs als het om woon/werk verkeer gaat op snellere e-bikes. Dus hou die as juist open voor de fiets, en verminder het gemotoriseerd verkeer. Het toevoegen van veel groen op die route is niet meer dan logisch. Om de bekende redenen: warmte/geluid/leefbaarheid/stadsfauna.

Niet elke straat in de binnenstad is geschikt voor 'verblijf'. Een 'binnenstadsas' is natuurlijk ook niet handig als 'verblijfplaats'. Het Janskerkhof is een fijne, en overigens de enige, verblijfplaats op die route (plein Vredenburg, daar wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer weg ). Je hebt dus meer open ruimte nodig. En open ruimte is helaas schaars in de binnenstad. Elk beschikbaar plekje wordt volgebouwd. Kijk naar het Smakkelaarsveld, wat een ratjetoe daar nu weer moet komen, en wat een drukte dat geeft. Het idee alleen al. Het had een welkom stukje groen kunnen worden. Maar ja, de commercie wil ook wat. 

De binnenstad snakt naar wat groene weidsheid (en wijsheid). Daarom is het voor de lange termijn raadzaam om de Jaarbeurs naar de rand van de stad te verplaatsen om ruimte te bieden aan woningen en groene ruimte. Dat gedeelte van de stad is in snel tempo het nieuwe centrum van Utrecht geworden. Een groot stadspark is wat de stad node mist. Het is ronduit schandalig dat die waardevolle ruimte nu vol staat met lege hallen en parkeerplaatsen. Weg ermee!

met groeten,

Daniel Cross

PS

Catherijne delendum est

Anne Pols July 18, 2020

Vanwege de herinrichting van de Lange Nieuwstraat rijdt lijn 2 nu weer een half jaar over de buitensingels. Het woongebied tussen Domplein en Agnietenstraat heeft al die tijd geen openbaar vervoer. Wie niet kan fietsen en ook niet goed loopt, moet dus maar zien. En dat is dan de toekomst in dit scenario?! Ook ik pleit voor kleinschalig openbaar vervoer in de oude binnenstad. Meteen leuk voor toeristen: een kleine, frequente hop on, hop off, ook 's avonds. 

Sami July 26, 2020

Een rondweg 1 richting op buiten een voornamelijk wandelgebied lijkt me super. Kijk ook eens naar steden in het buitenland zoals Aix-en-Provence, waar zoiets al jaar en dag de standaard is. Kleine busjes (formaat bestelbusjes) komen soms nog door de stad om mensen op hun bestemming te brengen indien nodig / wenselijk.

Ten opzichte van het buitenland moet er wel meer aandacht komen voor fietsers, waar ze in het buitenland meestal geen rekening mee houden. Zolang de Universiteit in het oosten (USP) op 1 lijn ligt met de Universiteitsgebouwen in het centrum, de verenigingen en het station, lijkt het me ondoenlijk om fietsers te verleiden om om te fietsen alleen om de as tussen Vredenburg en LucasBolwerk te ontlasten. Zolang die bestemmingen in de stad niet verplaatsen (nieuw intercity station nabij USP?), vinden fietsers wel een weg, dus die kan je beter faciliteren.

Als de bussen en auto's uit die binnenstad-as weggaan, kan er juist meer ruimte gegeven worden aan fietsers langs die stads-ader en kunnen andere kruipdoor-sluipdoor-(fiets)routes ontzien worden.

Cookie settings