Denkrichting 3: economische en culturele diversiteit

168 keer bekeken 6 comments

In 2040 vinden we in het kernwinkelgebied een mix van detailhandel, cultuur en horeca. De concepten lopen in elkaar over. Het ‘kernwinkelgebied’ is een ‘kernbelevingsgebied’ geworden, het geeft karakter aan de stad.

Ook in de woonstraten vinden we een mix van wonen en werken, en soms een koffietentje. De economische en culturele functies bouwen voort op de kwaliteit en identiteit van een gebied.

Hoe kunnen we de economische en culturele vitaliteit van de binnenstad versterken of behouden, rekening houdend met de veranderingen in het wonen, winkelen, werken en culturele bedrijvigheid?

Wil je jouw mening hierover geven? Reageer onderaan deze pagina!


Economische vitaliteit
 

Images

Comment

Twitter

6  Comments

We use CAPTCHA to prevent spam. Tick the checkbox to continue. You might be asked to select certain images

One moment ...
Kahn June 28, 2020

Diversiteit in het kernwinkelgebied moet blijven en niet zoals de laatste jaren dat ieder leeg pandje horeca wordt. De opvang van de groei van de stad kan voor wat betreft horeca niet door de binnenstad worden opgevangen  Ook in de (nieuwe) wijken moet er horeca komen. De Merwede kanaalzone en ook Rotsoord zijn goede voorbeelden. In Voordorp zit nu helemaal niets. Buurtactiviteiten moeten daar in sportkantines ed. Nu meer dan 10 bezorgrestaurants in Voor-,Wittevrouwenstraat bij elkaar is geen diversiteit. Geeft in de aangrenzende buurt overlast van bezorgscooters/brommers. 

De gemeente moet bij de vergunning velening de diversiteit bewaken. Geld ook voor vergunningen aan supermatkten die vanwege aanvoer ook overlast veroorzaken (Biltstraat/Voorstraat/bij Stadhuis/nachtegaalstraat.)

Karla June 29, 2020

Als we alleen maar horeca en vermaak in de binnenstad willen, is er wel een heel smalle basis voor de economie. Ik hoop dat dat opgemerkt is tijdens de coronacrisis. Alles lag plat. Dus: we moeten veel meer variatie regelen, ook in de winkels, want al die flagshipstores van jeansmerken is ook maar saai. En "beleving": wat beleeft een mens dan in de stad? Is een kopje koffie een belevenis? Ik hoop het niet want als je dat al een belevenis vindt dan heb je wel een heel erg suf leven!

Ik krijg een beetje jeuk van woorden als "ontmoeten" , "beleven", "concept", "verbinding". Het betekent uiteindelijk allemaal "horeca". En dat willen we dus niet, want daar is meer dan genoeg van aanwezig. Helaas staan de denkrichtingen er bol van, daar word ik erg achterdochtig van. 

Maar...denk ook aan alle zwaar verkeer dat je binnenhaalt met al die horeca-bevoorrading. Is het niet veel fijner om gewoon bewoners te hebben, die met een tasje naar een supermarkt gaan, in plaats van dat je elke ochtend een colonne aan Hanos, DeliXL, Sligro en allerlei anderen de stad ziet inrijden, met luidruchtige koelwagens en veel fijnstofuitstoot? En elke dag een veelvoud aan even luidruchtige vuilophalers? 

Laten we veel echte bewoners en ateliers verwelkomen in de binnenstad. Ambachten, is dat niet leuk? Goed voor de stad, goed voor de ambachtslieden, qua toerisme kan je er ook wat mee, en als er weer een nieuwe golf corona komt, kunnen zij gewoon doorwerken en is de stad niet helemaal doods. Ik verzin maar wat. Maar geen horeca, asjeblieft, dat is al veel teveel. 

Marietje van Winter July 14, 2020

Nu meer en meer winkels verdwijnen doordat mensen online gaan kopen, verdwijnt een belangrijke economische factor uit de binnenstad. Wat overblijft en zelfs de rest gaat overwoekeren, zijn horeca en supermarkten. Vooral de horeca moet aan banden worden gelegd, vooral op straat. Culturele diversiteit is prima in de vorm van theaters voor film en toneel, en tentoonstellingsruimten en concertpodia, maar er moet gewaakt worden tegen een overvloed aan festivals met geluidshinder en schade aan grasvelden en parken.

Daniel Cross July 15, 2020

Besten,

deze denkrichting is zo vrijblijvend, je kan er alle kanten mee op. En zoals al genoemd, dat betekent meestal meer horeca. Je begrijpt dat het enig cynisme oproept als je dit leest en weet dat er al zoveel over gezegd is. Stop met de binnenstad als festivalterrein uit te baten. Anders hebben we volgend jaar de eerste Nutellawinkel op de Oudegracht... 

Zorg voor verbinding met de wijken: dus niet alle horeca hier en buurthuizen in de wijken maar ook horeca in de wijken en buurthuizen hier. Zorg dat je de wijkbewoner naar het centrum haalt en de bewoners hier uitnodigt in de wijken door slimme trajecten met zalen, festivals en andere evenementen te begeleiden. Zorg dat de culturele sector in de zomermaanden programma klaar heeft staan voor de toeristen zodat er meer te kiezen valt en waardoor je die stromen beter vedreelt over de stad. 

Overlast van vrachtverkeer wordt vaak genoemd, en terecht. Het Domplein is inmiddels een overslagplaats voor vrachtwagens geworden. Ik tel er af en toe 8 vrachtwagens, brullend met of zonder koelsysteem. Investeer in transferia aan de randen van de stad en kleine tot middelgrote electrische wagens om de bevoorrading te doen. Denk ook aan bevoorrading over het water voor de winkels aan de grachten. Wees creatief, vraag ondernemers hoe ze duurzaam kunnen integreren voordat je ze een vergunning geeft. Hoe beheers je je publiek? Hoe ga je om met je laad/los verkeer etc?

Zorg voor kleine centra in de binnenstad waar bewoners tercht kunnen. Ik denk aan ruimte voor (elek)fietsen, buurthuisfunctie waar jongeren kunnen verblijven, waar goedkoop stallingen zijn voor karren, buggies etc zodat families ook hun weg vinden de binnenstad.

met groeten,

Daniel Cross

PS

Catherijne delendum est

Anoniem July 19, 2020

Gemeente Utrecht heeft jaren geleden ingezet op toerisme. Sindsdien is het drukker in het centrum, zijn er allerlei rondleidingen van de VVV, zijn er hotels en B&B's bijgekomen en staan er mensen met het voorhoofd tegen het raam naar binnen te turen. Mijn voorstel is om de inzet op toeristen helemaal los te laten, want op de lange termijn brengt toerisme niets, behalve een zielloze binnenstad. Draai het om en zorg ervoor dat je juist niet in de boekjes komt te staan of verkozen wordt tot 'nog onondekte parel', zet daar capaciteit op in. Doe er alles aan dat Utrecht niet bekend komt te staan als vakantiebestemming, want daarmee voorkom je dat Utrecht hetzelfde overkomt als Venetië, Barcelona en Budrovnik. Vervolgens kun je het gesprek voeren met bewoners, ondernemers, culturele instellingen, onderwijsinstellingen, etc. waar je met de binnenstad naar toe wil. En dan zie ik een mooie goed onderhouden binnenstad voor me die aantrekkelijk is om te wonen en te werken, en waar mensen uit Nederland, vooral uit de regio naar toe komen voor onderwijs, cultuur en winkelen. Ik denk dat deze aanpak weleens een voorbeeld voor veel andere steden kan worden! 

Francine Egberts July 19, 2020

Begin nou eens met WONEN, de rest komt dan echt vanzelf wel. 

Op dit moment wordt de stad gezien als een economisch verdienmodel voor de korte termijn - en dat maakt de stad kapot op de lange termijn. Kip en gouden eieren en zo. Niet doen!  

Cookie settings