Denkrichting 7: Regie op een leefbare binnenstad

Heleen Pel June 17, 2020
195 keer bekeken 9 comments

We streven naar een leefbare binnenstad. Een stad met een diversiteit aan functies waarbij een balans is tussen levendigheid en rust.

In 2040 hebben gemeente, bewoners, ondernemers en organisaties en instellingen afspraken gemaakt over inrichting, gebruik en beheer van (gebieden in) de binnenstad. De afspraken worden ook gehandhaafd. 

Welke afspraken moeten we maken om als bewoners, ondernemers, instellingen en gemeente verantwoordelijkheid te nemen voor de balans tussen levendigheid en rust (leefbaarheid) voor de binnenstad? Hoe kunnen we samen regie voeren op gebruik en beheer van de binnenstad?

Wil je jouw mening hierover geven? Reageer onderaan deze pagina!

 

Regie op de binnenstad

Comment

Twitter

9  Comments

We use CAPTCHA to prevent spam. Tick the checkbox to continue. You might be asked to select certain images

One moment ...
Ceriel van Halle July 11, 2020

Ik zou er voor willen pleiten dat besluiten over de inrichting en leefbaarheid van de binnenstad genomen worden in de volgende prioriteit:

  1. Voordeel en impact op bewoners
  2. Voordeel en impact op ondernemers
  3. Voordeel en impact op bezoekers en toeristen

Bewoners krijgen de hoogste prioriteit. Immers zij zijn degenen die 24 uur per dag, jaar in, jaar uit, in de binnenstad verblijven. Het zijn de bewoners die voor sociale cohesie, veiligheid en binding zorgen, juist door hun continue aanwezigheid in de binnenstad. Bewoners zijn de stad.

Ondernemers zijn eveneens belangrijk voor de binnenstad. Ondernemers zorgen voor levendigheid en brengen ‘geld in het laatje’. Ze hebben belang bij een gezonde binnenstad, investeren in het straatbeeld en denken vaak ook actief en constructief mee over inrichting en leefbaarheid. De gemeente heeft hier wel een rol, met name op het gebied van diversiteit in aanbod (horeca en kledingwinkels zijn er genoeg) en het handhaven op ondernemers die niet positief bijdragen aan de leefbaarheid (overlast, niet investeren in het straatbeeld).

Bezoekers en toeristen, ten slotte, zijn onmisbaar voor de stad. Maar niet belangrijker dan bewoners en ondernemers. Als de belangen van bewoners en ondernemers zijn gehonoreerd, blijft er veel ruimte over voor het bedienen van toeristen en bezoekers. Die ruimte moet in allerlei vormen volledig benut worden, omdat ook bezoekers zorgen voor levendigheid en inkomsten. De rol van de gemeente hier is ‘Amsterdamse’ toestanden voorkomen (onbewoonde AirBnB spookstraten, drommen overlast gevende toeristen, verdringing van de bewoners).

Als de lokale bewoner zich niet meer thuis voelt, verdwijnt de gastvrijheid. Dan verdwijnen ondernemers en bezoekers vanzelf ook. In mijn opinie moet dus de lokale bewoner de primaire focus van lange termijn plannen (2040 en verder) zijn.

 

Enkele voorbeelden:

  • Evenementen: evenementen (festivals, sportevenementen, etc.) worden primair bezocht door bezoekers van buiten de binnenstad. Deze evenementen leveren soms plezier voor de bewoner,  maar vaker overlast (afsluiten van straten, verdwijnen parkeerplaatsen, beschadiging parken, geluidsoverlast). De gemeente zou hier willen waken voor het laten prevaleren van belangen van bezoekers en evenementorganisatoren boven de belangen van bewoners.
  • Toegang auto’s en fietsers: auto’s en fietsers worden steeds meer geweerd uit de binnenstad. Een argument is de veiligheid van de voetgangers (milieu kan het niet zijn, want fietsers vervuilen niet). Ook hier geldt dat op drukke dagen de binnenstad voornamelijk bevolkt wordt door bezoekers van buiten. Degenen die geraakt worden door de maatregelen zijn de lokale bewoners. Gemeente, zorg er alsjeblieft voor dat bewoners op een normale manier, en op elk moment van de dag, met eigen auto of fiets bij hun huis kunnen komen.
  • Bijzondere maatregelen, uitbreiding voetgangers gebied: sinds kort is het voetgangersgebied in de binnenstad (tijdelijk) uitgebreid. Ongelimiteerde aantallen bezoekers worden toegelaten in de binnenstad. Vrachtwagens en postbezorgers mogen tot bijna ’s middags het voetgangersgebied in. Maar de lokale bewoner die naar huis fietst (met kinderen, met boodschappen, slecht ter been) wordt gesommeerd af te stappen en bedreigd met boetes. Is dit typisch zo’n geval waar de gemeente vergeten is dat er ook mensen in de stad wonen?

Bewoner Wijk C July 11, 2020

Graag zou ik zien dat de horeca wordt terug gedrongen omdat de leefbaarheid voor de bewoners met name in de binnenstad zeer ernstig is aangetast door de overlast van uitbreiding van alle terrassen die looproutes blokkeren, aantasting nachtrust vanwege groepen luidruchtige cafe bezoekers met name van feest cafes o.a. in Wijk C en overlast van veel verkeerd aangeboden afval door ondernemers om maar een paar punten te noemen.

anna July 13, 2020

Helemaal eens met Ceriel van Halle!

Als bewoner ben je de laatste jaren vaker de dupe dan dat je ergens profijt van hebt. 

En GEEN horeca meer erbij in de binnenstad.  Er is al zoveel overlast , als bewoner is het een aanslag op je nachtrust en gezondheid. 

Marietje van Winter July 14, 2020

De bewoners moeten actief betrokken worden en blijven bij de inrichting en het onderhoud van een leefbare binnenstad. Niet alleen ondernemers moeten hierbij gesprekpartner zijn en blijven.

 

Els July 14, 2020

Geen onnodige uitbreiding voetgangersgebieden in woongebieden. Dat ik niet met mijn auto voor de deur kan komen accepteer ik. Maar ik wil nog wel blijven fietsen vanuit huis. 

Daniel Cross July 15, 2020

Besten,

ik denk dat de voorzet van Ceriel een hele goeie is. Maar ja, dit weet de Gemeente ook wel. Iedereen weet dit. En het gezonde verstand zou er geen moeite mee moeten hebben ware het niet dat de Gemeente graag veel geld verdient in de binnenstad. En geld verdienen staat ogenschijnlijk haaks op leefbaarheid. Want het meeste geld wordt verdiend door toerisme en winkelend publiek. En niet door de bewoners. Het is dus vooral een kwestie van lef hebben, durf je als Gemeente te zeggen; vanaf nu denken we meer aan bewoners, aan groen en duurzaam, dus meer aan leefbaarheid dan aan commercie? De Gemeente heeft in deze geen geweldige track record ben ik bang. Hoog Catherijne, Prorail en Jaarbeurs zijn de clubs die grotendeels bepalen wat er gebeurt in een groot gedeelte van het centrum. En dat gaat dus al 50 jaar lelijk mis. Want hun belang is, hoe kan het ook anders, totaal anders dan die van de bewoners. HC is inmiddels in handen van een Franse investeringsmaatschappij. Denk je dat zij geïnteresseerd zijn in de bewoners van de binnenstad? Dacht het niet...

Gemeente, durf het aan de koers om te gooien. Wees visionair, denk aan de lange termijn, denk inclusief en duurzaam, denk kleinschalig en locaal!

met groeten,

Daniel Cross

PS

Catherijne delendum est

Bewoner Binnenstad July 18, 2020

Hallo,

Ik ben het helemaal eens met Ceriel van Halle. 

Ik heb nog een toevoeging voor het parkeren. Als parkeerplaatsen worden verwijderd, moeten er aan de rand van de binnenstad wel extra paarkeerplaatsen, bijvoorbeeld in (ondergrondse) parkeergarages, voor terugkomen. Je kan niet alleen maar parkeerplaatsen rondom Oude Gracht (en Maliebaan) wegstrepen (en honderden woningen zonder parkeerplaatsen toevoegen, zoals bijvoorbeeld transformatie ABC-straat), want dan worden de parkeermogelijkheden voor bewoners en ondernemers in andere delen van de binnenstad, onvoldoende. En niet iedere bewoner of ondernemer kan met fiets of trein naar zijn bestemming komen, (elektrische) auto's zijn daarvoor ook nodig. Dus, auto's ontmoedigen en automolisten het een beetje moeilijk maken begrijp ik, maar wonen en werken mensen , zelfs vooruitstrevende, die toch een (elektrische) auto rijden en moeten kunnen parkeren. 

En ik zou willen voorstellen om niet elektrische scooters in de Binnenstad te verbieden ivm de luchtvervuiling. 

Bewoner binnenstad July 18, 2020

Nog ter aanvulling. Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van Greenwheels, ook naar mijn werk (niet mogelijk met ov). Greenwheels is alleen niet meer te betalen, want kost nu 6,- per uur + km-vergoeding. Op een werkdag ben je dus al bijna 60,- kwijt aan vaste lasten en met de km-vergoeding erbij kom je op 100,- per dag. 

Binnenstadbewoner July 18, 2020

Oja en de ambtelijke en bestuurlijke instelling dat 'je dan maar niet in de binnenstad moet gaan wonen' werkt destructief. Kijk maar naar Amsterdam, Venetië en Barcelona 

Cookie settings